حدیث موضوعی


آخرین اخبار:

اخبار دبستان رضوین به تفکیک پایه ها:

طرح های ویژه دبستان قرآنی رضویون:
  • با هدف آشنایی دانش آموزان با نماز جماعت و انس آنها با این فریضه الهی، روزانه در دبستان نماز جماعت برگزار می شود: 
  •  
  • پخش اذان از بلندگو و گاهی اوقات اقامه اذان توسط دانش آموزان
  •  
  • معاونت پرورشی تمامی ذکرهای نماز را بلند می خوانند تا دانش آموزان کاملا به نمازو ارکان آن مسلط گردند.
  •  
  • لازم به ذکر است که از اول ماه مهر، وضو، نماز جماعت و احکام نماز توسط معلم های قرآن تدریس می گردد .
  •  
  • در هفته ۳ الی ۴ روز بعد از نماز جماعت احکام نماز نیز توسط معاونت قرآنی مدرسه، متناسب با سطح دانش آموزان بیان می شود.
  •  
  • به دانش آموزانی که نماز را خوب می خوانند و در نماز جماعت منظم می باشند کارت امتیاز  داده می شود .
  •  
  • کارت های امتیاز توسط دانش آموزان جمع آوری می گردد و در تاریخ مشخص دانش آموزان شرکت کننده در اردوی تشویقی شرکت می کنند.

طرح هم اندیشی روزانه (روز نو، ایده نو) با معلمان و معاونین

اهداف کمی و کیفی برنامه:

آموزش و پرورش با استفاده از خلاقیت و تنوع و به روز رسانی شیوه های آموزشی ، افزایش تاثیرگذاری در فرآیندهای تربیتی و آموزشی دانش آموزان

طرح مسائل آموزشی- پرورشی و جهت دهی ایده های خلاق برای بهبود آموزشی- پرورشی فرآیند تعلیم و تربیت

فرایند اجرای برنامه:

  1. توجیه کردن طرح در شورای معلمین
  2. اختصاص ۱۵ دقیقه روزانه (هماهنگ با زنگ تفریح)برای طرح
  3. ثبت و دستوری کردن ایده ی نوی برتر
  4. ارزیابی اجرای ایده های نو توسط معلمین
  5. ارزشگذاری مدیر بر اجرای معلمان

منابع فیزیکی و تجهیزات:

امکانات مدرسه اعم از آزمایشگاه و سیستم هوشمند و … ، دفتر ویژه ثبت ایده ها

ارزیابی از نتایج برنامه:

با توجه به عملکرد همکاران تقریبا به ۵۰%اهداف این طرح دست یافته ایم و امید داریم تا پایان سال تحصیلی بیشترین بازخورد را از اهداف مورد نظر کسب کرده باشیم.

اهداف کمی و کیفی برنامه:

  • نظارت مدیر بر روند رشد علمی دانش آموزان در بازه های زمانی منظم در مدرسه
  • تقویت نقاط مثبت و برطرف کردن نقاط ضعف در ادامه ی کار
  • آزمون گاه به گاه از دروس ریاضی، علوم و… ، ارزیابی روند کیفی و کمی آموزش

فرایند اجرای برنامه:

  1. طرح برنامه در شورای معلمان
  2. حضور مدیر به صورت سرزده و هر از چند گاه
  3. طرح چند سوال از دروس گذشته
  4. انجام آزمون در دفتر آزمون و تصحیح توسط معلم
  5. ملاحظه ی نتایج آزمون توسط مدیر

منابع فیزیکی و تجهیزات:

دفاتر مخصوص به تعداد پایه ها-محیط کلاس

ارزیابی از نتایج برنامه:

بازخورد دانش آموزان و معلمان خوب بوده است و باعث شده تا تقریبا دانش آموزان همیشه آماده ارزیابی از دروس باشند.

اهداف کمی و کیفی برنامه:

نظارت مدیر بر عملکرد معلمان در آموزش و نحوه ی تکلیف دهی دانش آموزان بر اساس تنوع ، خلاقیت و پرورش استعدادها و مهارت ها و نحوه ی انجام تکالیف دانش آموزان و ارائه نظرات کاربردی

فرایند اجرای برنامه:

  1. طرح برنامه در شورای معلمان
  2. تهیه دفاتر ویژه هر پایه
  3. توزیع دفاتر در کلاس ها و نوبت بندی دانش آموزان
  4. انجام تکالیف روزانه توسط دانش آموزان در دفتر رابط همراه با اظهار نظر اولیاء
  5. ملاحظه ی تکالیف توسط مدیر همراه با بررسی و مدیریت راهبردی

منابع فیزیکی و تجهیزات:

تهیه دفتر تکلیف برای هر پایه

ارزیابی از نتایج برنامه:

با توجه به بازخورد اولیا و دانش آموزان و بررسی مدیریت به ۹۵%اهداف مورد نظر دست یافته ایم.

اهداف کمی و کیفی برنامه:

  • افزایش آگاهی دانش آموزان در زمینه ی تاثیر مخرب cd های خشن و اقدام خودجوش آنها برای حذف این گونه cd  ها از زندگیشان
  • آگاهی از مضرات cd های خشن(کارتون- بازی و…)
  • آگاهی از تهاجم فرهنگی در تخریب بهداشت روانی کودکان با اهداف ضد فرهنگی  دینی، در طراحی بازی ها و کارتون های متنوع و …

فرایند اجرای برنامه:

  1. طرح و تصویب برنامه در شورای معلمان و انجمن اولیاء و مربیان
  2. آموزش و توجیه دانش آموزان در راستای برنامه
  3. اطلاع رسانی به خانواده ها
  4. برگزاری مسابقه جمع آوری cdهای خشن و اهدا جوایز به آنها
  5. برپایی نمایشگاه از سازه های دانش آموزان با cdهای دور ریز

منابع فیزیکی و تجهیزات:

نمازخانه- حیاط مدرسه – محیط آزمایشگاه-جوایز(ترجیحا cdهای بازی و کارتونی مناسب)

ارزیابی از نتایج برنامه:

با توجه به بازخورد اولیا و دانش آموزان نتیجه مطلوب حاصل گردیده است.

اهداف کمی و کیفی برنامه:

شناخت پیچیدگی های روان انسان، شناخت و توجیه اخلاق ها و برخوردهای مختلف در جامعه (خانواده، مدرسه)، کسب مهارت برای برقراری ارتباط موثر در شرایط خاص، طرح آموزش فضای مجازی (معایب و محاسن) در دبستان برگزار می شود.

فرایند اجرای برنامه:

  1. طرح برنامه در جلسه ی شورای مؤسسین
  2. توجیه طرح در شورای معلمین و انجمن اولیاء و مربیان دعوت از استاد دانشگاه مجرب
  3. اختصاص دادن یک ساعت در برنامه ی هفتگی دانش آموزان
  4. برپایی کارگاه های آموزش خانواده و کلاس مهارت زندگی پایه ششم با حضور اولیا
  5. شناسایی دانش آموزان دارای مشکل و جلسه با اولیا و مربیان آنها در جهت رفع مشکل

منابع فیزیکی و تجهیزات:

سالن اجتماعات مدرسه، سیستم هوشمند

ارزیابی از نتایج برنامه:

با توجه به بازخورد اولیا و دانش آموزان نتیجه مطلوب حاصل گردیده است.

طرح صبحانه هماهنگ و تغذیه سالم برگرفته از طب سنتی

اهداف کمی و کیفی برنامه:

شناخت اهمیت صرف صبحانه ی سالم روزانه و تاثیر در سلامتی و یادگیری

ارتقا سطح سلامتی و علمی دانش آموزان با محوریت صبحانه سالم و آداب غذا خوردن با استفاده از طب سنتی و اسلامی و ارتقا سطح یادگیری دانش آموزان به خصوص در ساعات اولیه

فرایند اجرای برنامه:

صبحانه هماهنگ و متنوع و همراه با معلمان هر روز ۲۰ دقیقه در کلاس  برنامه ریزی برای صبحانه سالم و متنوع(هفته اول و دوم هر ماه:تخم مرخ پخته،پنیر خامه ی،کره و مربا،عدسی،خامه،خامه عسل،همراه چای-هفته سوم و چهارم هر ماه:املت یا نیمرو،کره و پنیر،حلوا شکری،لوبیا،خامه همراه چای)

آگاهی دادن به دانش آموزان در مورد تغذیه در صبحانه

آموزش طب سنتی در بین معلمین

تحقیق در مورد تغذیه ی سالم در بین دانش آموزان

جشنواره ی غذای سالم و آموزش آداب غذا خوردن بر گرفته از طب سنتی

منابع فیزیکی و تجهیزات:

استفاده از فضای کلاس ها و در بعضی مواقع حیاط مدرسه برای تنوع، نمازخانه مدرسه در ایام محرم-تهیه مواد غذایی مور نیاز در صبحانه –آشپز-آماده سازی فضای آشپزخانه-تهیه ظروف گیاهی یکبار مصرف

ارزیابی از نتایج برنامه:

مرحله ۱: با توجه به بازخورد اولیاء و دانش آموزان و عملکرد درسی آنها مصرف صبحانه در مدرسه بسیار عالی بوده است.

طرح های راهبردی در زمینه حفظ قرآن و گسترش فرهنگ قرآنی:

اهداف کمی و کیفی برنامه:

شناخت ابعاد مختلف تعالیم اسلام در امر اخلاقی، اجتماعی و …وتاثیر آن در بهبود زندگی و آرامش روانی افراد، آمادگی برای تشکیل مدینه ی فاضله

فرایند اجرای برنامه:

طرح برنامه در شورای معلمان و توجیه کامل همکاران

تهیه ی کتب و cdهای موثر برای استفاده معلمان در کلاس ها

تهیه و نصب پیام های اخلاقی ، قرآنی و روانی در راهرو ها ، حیاط و نمازخانه ی مدرسه

آموزش محتواهای مرتبط با حیاط طیبه در صورت پایه به پایه توسط معلم پرورشی و معلم پایه و به صورت عمومی توسط امام جماعت مدرسه و مدیر

رهبری و مدیریت رفتار در کلاس و مدرسه به صورت عملی

منابع فیزیکی و تجهیزات:

استفاده از وسایل کمک آموزشی – استفاده از سیستم هوشمند مدرسه

ارزیابی از نتایج برنامه:

بازخورد دانش آموزان و اولیا خوب بوده است و انتظار می رود تا پایان سال تحصیلی بخش عمده ای از اهداف دست یابیم.

این طرح ویژه ی کادر مدرسه اعم از معلمان، مربیان و معاونین مدرسه می باشد.

اهداف کمّی و کیفی برنامه: انس روزانه با قرآن، تلاوت آیات همراه با استماع، تجوید علمی، آشنایی با مفاهیم و ترجمه ی آیات ، تدبّر در آیات ، ارتباط مسائل مطرح شده در آیات با مسائل روز به منظور ارتقاء سطح روانخوانی و کیفیت تجویدی کادر مدرسه و آگاهی بیشتر از مفاهیم قرآنی با موضوعات کاربردی

فرایند اجرای برنامه:

توجیه برنامه در شورای همکاران مدرسه

تهیه ی نسخه های قرآن هماهنگ برای مدرسه روزانه برای برنامه (همراه با پخش تواشیح معین شده به جای زنگ)

اختصاص ۱۵ دقیقه همزمان با یک زنگ تفریح

تلاوت روزانه آیاتی از قرآن همراه با شرح مفاهیم توسط مربی تخصصی قرآن برگزاری مسابقه حفظ و مفاهیم آیات و ارزشیابی معلمان و …

اجرای طرح پیشنهادی همکاران (پذیرایی هر روز توسط یکی از همکاران به عنوان نذر یا خیرات غذاهای ساده و سالم –شیرینی –کیک

منابع فیزیکی و تجهیزات: استفاده از پاورپوینت برای ارائه مطالب، پذیرایی با نظر و تهیه تمامی همکاران

منابع مالی: نذر و خیرات همکاران

ارزیابی از نتایج برنامه: با توجه به ارزیابی به عمل آمده و بازخورد معلمان و همکاران این طرح با کیفیت عالی برگزار گردیده

بیانات مقام معظّم رهبری در دیدار شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن‌

آنچه من حالا در این جلسه می خواهم به طور خاص به قرآنى‌هاى عزیز کشورمان بگویم این است که به سمت حفظ قرآن بیشتر بروید. حفظ، وسیله است البته؛ حفظ وسیله است. حفظ، هدف نیست. حفظ قرآن، وسیله است؛ وسیله است براى این که انسان، آسان بخواند، آسان تکرار کند و امکان تدبر پیدا کند. جوانها بروند از استعدادشان، از حافظه‌شان استفاده کنند؛ بچه‌ها را، جوانها را بکشانید به سمت حفظ قرآن. البته امروز با گذشته‌ى ما قابل مقایسه نیست، خیلى جلو هستیم؛ اما کم است. آنچه که الان در کشور ما وجود دارد، کم است. بروند به سمت حفظ قرآن. وقتى که حفظ شد، حفظ حاصل شد، آن وقت توان و فرصت براى تدبر بیشتر پیدا خواهد شد و همین تدبر است که کلید است. کلید اصلى، همین تدبر در قرآن و فکر کردن در قرآن است.

هدف اصلی فعالیت های قرآنی دبستان رضویون در راستای منویّات مقام معظم رهبری، آشنایی و انس مستمر با قرآن و تدبّر در آیات آن .

تحقّق منویّات مقام معظم رهبری(دام ظلّه) منوط به فراهم کردن زمینه در دبستان برای آموزش قرآن از سنین کودکی، انس با کلام خدا، آشنایی با مفاهیم و تدبّر در آیات قرآن کریم می باشد.

برنامه پیش بینی شده برای همه دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی به شرح زیر می باشد:
۱مقطع پیش دبستانی: شناخت حروف قرآنی و روخوانی- آشنایی با سوره کوتاه قرآنی- قصص قرآنی
۲پایه اول: روخوانی- حفظ جز ۳۰قرآن کریم، که از سوره های کوتاه شروع می شود، همراه با لحن عربی، مفاهیم قصص سوره جز ۳۰.
۳- پایه دوم: مرور جز ۳۰- حفظ جز ۲۹- قصص قرآنی.
۴- پایه سوم: حفظ جز ۲۸، تجوید مقدماتی.
۵- پایه چهارم: حفظ جز ۲۷، تجوید۱، صوت و لحن
۶-پایه پنجم: حفظ جز ۲۶،تجوید ۲،صوت و لحن،علوم قرآنی ۱.
۷- پایه ششم: حفظ جز۱، تجوید علمی، صوت و لحن، علوم قرآنی ۲.

فرایند اجرای برنامه:

سنجش سطح اولیه ی روخوانی ، تجوید ، مفاهیم و حفظ قرآن در هر پایه

برنامه ریزی مستقل برای هر پایه ( انتخاب جزئی از قران)

تشکیل کارگروه های تخصصی معلمان قران ، معاون قرآن و مدیر مدرسه

تهیه جزوات قرآنی ، cdهای صوتی و نرم افزارهای مرتبط و مفید

اختصاص روزانه ی ۱ الی ۲ ساعت در برنامه ی درسی برای قرآن تخصصی

منابع فیزیکی و تجهیزات:

محیط کلاس و مدرسه – اساتید مجرب و متخصص حفظ – قرائت- تجوید- مفاهیم – روخوانی و غیره

نرم افزارهای قرآنی- قلم قرآنی- کتاب ها و جزوات تخصصی – سیستم هوشمند کلاسی

 

*برنامه های متنوع تواشیح ،شعارهای قرآنی و صلوات های آهنگین برای تمام پایه ها.

توضیحات:
الف) برنامه قرآنی فوق، تماما توسط مربیان تخصصی تدریس و اجرا می شود.
ب) نظر به اینکه هر سال تعدادی دانش آموز جدید در هر پایه وارد می شوند و نیز با توجه به سطح دانش آموزان در ابتدای سال تحصیلی، شورای قرآنی مدرسه درباره ی جزئیات برنامه ی قرآنی تصمیم می گیرد.
 ج) با توجه به استعداد یابی توسط مربیان و در نظر گرفتن علاقه ی شخصی دانش آموز و همکاری خانواده ایشان، امکان حفظ بیشتر قرآن کریم در هر سال برای دانش آموزان و متقاضیان وجود دارد.

این طرح ویژه دانش آموزان نخبه قرآنی مدرسه می باشد.

هدف : حفظ کل قرآن مجید، به فراخور پیشرفت قرآن آموزان در بازه های زمانی یک، دو و سه ساله

مزایا: آموزش تخصصی سایر رشته های قرآنی همزمان با حفظ قرآن : تجوید، مفاهیم، تفسیر، شعارهای قرآنی، گفتگوهای نورانی، مقامات، لحن و….

روند اجرائی:

  • انتخاب دانش آموزان با استعداد، علاقمند و پرتلاش با توجه به سابقه تحصیلی.
  • برگزاری جلسه توجیهی با حضور خانواده ی دانش آموز (همراهی و حمایت خانواده در این دوره بسیار ارزشمند است و در کنار عنایت خداوند و اهل بیت علیهم السلام، ضامن موفقیت قرآن آموز در این طرح می باشد)
  • ثبت نام برای دوره های آزمایشی تابستانه.
  • حفظ روزانه نیم صفحه در تابستان همراه با شماره آیه و صفحه، ترجمه و مفاهیم
  •  آزمون جامع پایان دوره تابستان.
  • گزینش نهائی قرآن آموزان برای سال تحصیلی جدید
  • برنامه ریزی درسی ویژه برای این عزیزان

امکانات:

  • فضای دراالقرآن مدرسه، مجهز به کتب لازم و سیستم هوشمند
  • به کارگیری اساتید حافظ کل قرآن و متخصص در رشته های قرآنی.

توضیحات :

با توجه به اینکه حفظ تخصصی قرآن در کنار آموزش دروس عمومی دبستان صورت می گیرد و نیازی به مرخصی تحصیلی در این دوره ها نمی باشد، لذا موارد زیر پیش بینی شده است:
۱- هماهنگی کامل بین معلم پایه و مربی قرآن در برنامه ریزی وجود دارد، به گونه ای که از لحاظ درسی هیچ نقصانی ایجاد نشده و قرآن آموز در همان سطح بالای علمی خود پیشرفت می کند.
۲- از آنجایی که همزمانی رسیدگی به حفظ قرآن و مرور آن در کنار تکالیف، نیاز به پشتکار و نظم و اشتیاق خاصی دارد، دوره های حفظ تخصصی به صورت مرحله ای برنامه ریزی شده، به این صورت که پس از پایان حفظ هر ۵ جزء، آزمون جامع گرفته می شود و در صورت موفقیت و تمایل دانش آموز و خانواده ، این مسیر نورانی ادامه می یابد.

ترویج فرهنگ اسلامی - قرآنی در بین دانش آموزان
بالا بردن روحیه خلاقیت و نوآوری دانش آموزان
بهره گیری از سیستم های هوشمند برای فراگیری بهتر
آموزش علمی دروس طبق آخرین متد آموزش و پرورش
تلاش برای ایجاد انس بیشتر دانش آموزان با نماز و قرآن