فعالیتهای روز جهانی علم در خدمت توسعه

بخش اول: گفت‌وگو درباره اختراعات صلح‌آمیز و بشردوستانه

در آغاز جلسه، با دانش آموزان درباره اینکه «علم چگونه به صلح و زندگی بهتر کمک می‌کند» صحبت شد. نمونه‌هایی از اختراعات صلح‌آمیز که باعث راحتی، امنیت و بهبود زندگی انسان‌ها شده‌اند، معرفی شد (مانند: چراغ قوه، قطار، واکسن، تلفن، دستگاه تصفیه آب و…).

در ادامه، دانش آموزان نظرات خود را درباره اختراعات مفید بیان کردند و هر کدام مثال‌هایی از وسایلی که در زندگی روزمره به ما کمک می‌کنند ذکر کردند.
این بخش باعث تقویت تفکر خلاق، ارتباط میان علم و زندگی واقعی و جرأت بیان ایده‌ها شد.

بخش دوم: آزمایش اول – باد کردن بادکنک با واکنش سرکه و جوش‌شیرین

در این فعالیت، مفهوم «واکنش شیمیایی و تولید گاز» به شیوه‌ای ساده و قابل درک برای کودکان آموزش داده شد. با ترکیب سرکه و جوش‌شیرین، گاز تولیدشده بادکنک نصب‌شده روی دهانه بطری را باد کرد.

اهداف آموزشی:
• مشاهده یک واکنش علمی واقعی
• آشنایی با تولید گاز
• تقویت دقت، مشاهده‌گری و مهارت‌های علمی پایه

بازخورد کودکان:
هیجان‌زده و کنجکاو بودند و هنگام باد شدن بادکنک با دقت واکنش را دنبال کردند.

بخش سوم: آزمایش دوم – «خمیر دندان فیل» با سرکه و جوش‌شیرین و مایع ظرفشویی

این آزمایش با ترکیب سرکه، جوش‌شیرین و مقدار کمی مایع ظرفشویی انجام شد. در اثر واکنش، کف زیاد و سریعی تشکیل شد که شبیه خمیر دندان فیل از ظرف بیرون‌زد.

اهداف آموزشی:
• مشاهده حجم زیاد کف حاصل از واکنش
• آشنایی با تغییرات سریع مواد
• تقویت روحیه تحقیق، پرسشگری و هیجان علمی

بازخورد کودکان:
بچه‌ها با ذوق و خنده واکنش کف‌ساز را دنبال کردند و درباره علت آن سؤال‌های زیادی پرسیدند

مجتمع آموزشی قرآنی رضویون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 5 =