فعالیت دوم: «قصهسازی گروهی و بداههگویی»
در ادامهی برنامه روز کتابخوانی، با هدف تقویت خلاقیت، مهارتهای زبانی و قوه تخیل، یک فعالیت قصهسازی مشارکتی اجرا شد.
در این روش، مربی یک جمله آغازین گفته و قصه را شروع میکند. سپس هر نفر به نوبت، یک بخش کوتاه از داستان را بداهه ساخته و قصه را ادامه میدهد.
مراحل اجرا:
۱. ارائه جمله آغازین از سوی مربی
۲. دعوت از دانش آموزان برای ادامه دادن داستان به صورت بداهه و در یک خط ساده.
۳. تشویق بچهها به استفاده از تخیل، ترتیب زمانی، و جملهسازی صحیح.
۴. در پایان، یکی از دانش آموزان به صورت داوطلب کل داستان ساختهشده را برای گروه بازگو کرد تا مهارتهای بیان شفاهی نیز تقویت شود.
اهداف آموزشی:
• تقویت خلاقیت و قوه تخیل
• افزایش مهارت گفتاری و جملهسازی
• تقویت توانایی مشارکت گروهی
• تقویت مهارت روایت و حافظه
• افزایش اعتمادبهنفس در صحبت مقابل جمع
بازخورد :
بچهها با اشتیاق در ساختن داستان شرکت کردند. تنوع ایدهها و خلاقیت آنها فضای کلاس را شاد و فعال نگه داشت. دانش آموز داوطلب نیز با اعتمادبهنفس داستان نهایی را برای گروه تعریف کرد
