شش اصل ضروری برای زندگانی سالم(ستّه ضروریّه) ۲

۲-حرکت و سکون
حرکت برای تندرستی انسان ضروری می باشد و استراحت و سکون پس از آن نیز برای تمدد قوا، بسیار لازم است. تمامی حرکات، حرارت را افزایش می دهند و موجب کاهش رطوبت بدن می گردند. استراحت، رطوبت بدن را باز می گرداند و قوای لازم را برای حرکات بعدی فراهم می آورد.
مقدار حرکت و مقدار سکون مناسب و مفید برای هر فرد، برپایه ی مزاج وی تعیین می شود و عدم تعادل در این الگوی فردی، زمینه ساز بروز بیماری های گوناگون می گردد. حرکت بیش از حد با ایجاد حرارت زاید، رطوبات بدن را کاهش می دهد، فعالیت کم نیز موجب افزایش تری و سردی بدن و بروز بیماری های بلغمی (به ویژه در مفاصل) می گردد.
حرکت به دو نوع جسمانی و نفسانی تقسیم می شود، حکما حرکت جسمانی را به شش نوع تقسیم کرده اند که شامل حرکت شدید، خفیف، طولانی، کوتاه، سریع و کند می باشد. هر یک از این نوع حرکات اثر خاصی بر مزاج انسان می گذارند.به عنوان مثال، در حرت سریع شدید، ایجاد حرارت بیشتر از تحلیل است و برعکس، در حرکت کند خفیف طولانی، تحلیل بیشتر از حرارت است. پس در تدابیر عملی با توجه به شرایط خاص بیمار، باید حرکات خاصی را به او توصیه کرد.
*اگر فردی که در سن جوانی (گرمی و خشکی)است بیش از حد فعالیت کند، دچار حرارت بالا، سردرد، کاهش وزن و کاهش اشتها می شود، چنین فردی نیاز بیشتری به استراحت در جای خنک دارد.
*برای کسانی که مزاج سرد دارند، حرکت و ورزش مناسب است و ایشان را به اعتدال نزدیک می کند.
.
ادامه دارد…….

کامنت‌ها بسته هستند.