اهداف و شیوه کارت بازی

?بازی های آموزشی برای پرورش هوش زبانی-کلامی

?نام بازی: بازی با واژه ها

?هدف: گوش دادن (درک مطلب شنیداری)، بیان شفاهی (دامنه لغات)

?محدوده سنی: ۱۰ تا ۱۲ سال
?تعداد بازیکنان: بدون محدودیت
?وسایل مورد نیاز: کارت بازی چشم بند (اختیاری)
?نوع بازی: فردی، گروهی، کلاسی

?پیش از بازی
می توانید برای بازیکن یک چشم بند تمیز تهیه کنید. البته وجود چشم بند ضرورت ندارد. ممکن است بخواهید خود بازیکن چشم‌هایش را ببندد؛ اما در صورتی که تمرکز کافی برای این کار ندارد، وجود چشم بند ضروری است.

برای تهیه کارت بازی، حدود ۱۰ کلمه پیدا کنید که با کمی تغییر، قابل تبدیل به کلمات دیگر هستند. این تغییرات می تواند شامل به هم ریختن همه حروف یک کلمه، پس و پیش کردن بعضی از حروف، حذف یک یا چند حرف یا اضافه کردن یک یا چند نفر به کلمه باشد.

روی کارت بازی، برای هر کلمه، دستورالعملی بنویسید که یک راهنمایی برای کلمه ای است که با تغییر کلمه مدنظر به وجود خواهد آمد. در این راهنمایی، نباید به نوع تغییر و کلمه جدید اشاره ای شود؛ مثلا صرفا می نویسید: “نیما را تغییر بده تا به اسم دیگری تبدیل شود” اما نمی نویسید چه تغییری در این کلمه به وجود آید و چه اسم جدیدی به دست آید. البته می توانید برای راحتی کار خودتان، پاسخ ها را در پرانتز جلوی هر کلمه بنویسید؛ اما بازیکن نباید این کارت را ببیند. یک نمونه از کارت بازی، در انتهای همین بازی آمده است.

?روش بازی فردی
چشم بازیکن را با استفاده از چشم بند ببندید و یا از او بخواهید خودش چشمانش را ببندد و روی جملاتی که شما می گویید تمرکز کند تا بتواند به سرعت به آن‌ها پاسخ گوید.

جملات روی کارت بازی را یکی یکی بخوانید و بعد از هر کدام سه ثانیه مکث کنید تا بازیکن بتواند جواب دهد.

هرگاه بازیکن  در این مهلت، به سوال پاسخ درست داد، کنار سوال یک علامت مثبت بگذارید و اگر پاسخ او اشتباه بود یا نتوانست جواب دهد از علامت ضربدر استفاده کنید. وقتی همه جملات را خواندید تعداد پاسخ های درست را بشمارید.

?تغییر در بازی
۱- از بازیکن بخواهید خودش هم سوال‌هایی به همین شیوه طراحی کند و از شما بپرسد.

۲- از بازیکن بخواهید واژه هایی را پیدا کند که:
از هر طرف خوانده شود، همان معنی را بدهد مثل کبک، دزد و…

۳- وقتی از آخر خوانده شود، به واژه ای دیگر تبدیل می شود. مثل مداد، ماش و…

۴- فقط در یک حرف با هم فرق داشته باشند؛ مثل ماه، جاه و…

۵- کارت بازی را بدون پاسخ به بازیکن بدهید تا پاسخ ها را در مدت زمان معین بنویسد. در پایان از بازیکن بخواهید جملات و پاسخ های خود را با صدای بلند بخواند و توضیح دهد در هر کلمه چه تغییری ایجاد کرده است که به کلمه جدید تبدیل شده است.

۶- تعداد سوال ها را زیاد در نظر بگیرید و ببینید بازیکن در یک مدت زمان مشخص (مثلاً ۳ دقیقه) به چند سوال می تواند، پاسخ دهد.

۷- هر سوال را روی یک کارت جداگانه بنویسید و کارت ها را با فاصله زمانی کم به دست بازیکن دهید تا یکی یکی سوال روی هر کدام را بخواند و قبل از این که شما کارت بعدی را به او بدهید، به آن جواب بدهد.

?اجرای گروهی و کلاسی
۱- به منظور اجرای گروهی این بازی، بازیکنان را به گروه های دو نفره تقسیم کنید و نمونه ای از سوالات را به هر بازیکن بدهید. به یاد داشته باشید که سوالات بازیکنان با یکدیگر متفاوت باشد. سپس از آنها بخواهید تعداد مشخصی سوال اضافه کنند و از هم گروهی خود بپرسند. مهلت زمان پاسخگویی به هر سوال، سه ثانیه است.

۲- به منظور اجرای کلاسی این بازی، هر یک از سوالات را به ترتیب از یکی از بازیکنان بپرسید و سه ثانیه به او مهلت دهید تا پاسخ را بگوید.

۳- می توانید اعضای کلاس را به دو گروه مساوی تقسیم کنید و از هر گروه بخواهید مانند نمونه، 
سؤالاتی برای گروه دیگر انتخاب کنند و اعضای گروه ها به ترتیب به سؤالات گروه مقابل پاسخ دهند؛ یعنی هر بازیکن طراح یک سوال و پاسخ دهنده به یک سؤال است.

۴- اگر با تعداد کمی از بازیکنان سروکار دارید، می توانید به هر کدام یک سوت یا زنگ بدهید
و به هرکس زودتر آن را به صدا درآورد اجازه دهید و به سؤال شما پاسخ گوید.
در این صورت هیچ بازیکنی اجازه ندارد قبل از تمام شدن جمله شما، سوت یا زنگ را به صدا درآورد و بازیکنی هم که به موقع سوت زد، اگر پاسخ را نمی دانست یا اشتباه پاسخ داد، یک دور از بازی محروم می شود.

۵- اکثر موارد مطرح شده در قسمت تغییر در بازی، در شکل گروهی و کلاسی هم قابل اعمال است.

?نکته ها
۱- سعی کنید از مکانی نسبتا آرام و خلوت برای بازی استفاده کنید.

۲- به بازی آنقدر سرعت ندهید که باعث استرس بازیکنان شود و نتوانند از عهده آن برآیند.

ادامه دارد…
#هوش_زبانی_کلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + 17 =